• BB Lampen2

Marketing adviesbureau

Er zijn boekenkasten vol geschreven over marketing en het aantal marketingopleidingen is door verdere specialisatie vertienvoudigd. Marketing is misschien wel het meest complexe vakgebied dat er bestaat en het is niet mogelijk om alle aspecten hier te benoemen. In dit document wil ik toch even kort de hoofdlijnen aanraken om daarmee iedereen te informeren en het algemene kennisniveau op dit vakgebied te verhogen zodat iedereen het beleid op een juiste manier kan interpreteren.

Misverstand
Het woord 'marketing' is verworden tot een container begrip en over de ware betekenis ervan heersen veel vooroordelen. Daarom is het goed om eerst de werkelijke betekenis van 'marketing' te duiden voordat we 'eraan kunnen doen'. Nergens heersen zo ontzettend veel misverstanden over als het woord marketing. Overal wordt het woord voor of achter gezet (bijv. zoekmachine marketing) om er extra 'gewicht' aan te geven. Toch kennen maar weinigen de ware betekenis ervan.

Dat is gek!
In de meeste gevallen bedoelt met 'marketing' eigenlijk 'reclame' of 'promotie'. Reclame en promotie zijn wel onderdeel van marketing, maar dit is slechts één onderdeel van de 6 (zie marketing aanpak).

Definitie
Heel kort en bondig gezegd: marketing (afkomstig van market getting) betekent 'commercieel strategisch beleid'.

Klanten nodig?
Het bestaansrecht van ieder bedrijf of organisatie kent slechts één factor: klanten. Zonder klanten geen omzet, geen marktaandeel, geen toekomstperspectief. Hoeveel we ook investeren in bijv. ICT, systemen etc. geen klant zal daarom voor een bedrijf kiezen. Ze zijn er enkel voor de efficiëncy (als er klanten zijn). Marketing (in de ware betekenis) is dan ook de motor voor ieder bedrijf. Pas wanneer die er niet meer zijn, gaan velen aan de bellen trekken. Vaak is het dan te laat. De voorbeelden ervan zijn inmiddels legio (V&D, Halfords, Siebel, Blokker, Schoenenreus etc.).

Marketing aanpak
De marketing aanpak bestaat uit 6 onderdelen, in de juiste volgorde:

1. Analyse (o.a. markt-, klant-, concurrentieonderzoek)
2. Strategie (ontwikkelen van beleid volgens de marketingmix)
3. Concept (dit is de vertaalslag van strategie naar communicatie)
4. Promotie (inzet van de juiste middelen, vastgelegd in een planning en budget)
5. Uitvoering (dit is de meeste bekende vorm, o.a. logo, huisstijl, brochure, website etc.)
6. Management (aansturen, coördineren en aanscherpen)

Dit alles komt tot uiting in een plan (van aanpak).

Marketingmix - van 4 P's naar 18 P's
Denken nog veel mensen dat de 'marketingmix' uit de 4 of 6 P's bestaat, inmiddels is de economie en samenleving heel wat complexer geworden en dus ook de marketingmix. Overigens; alle bedrijven hebben een P van product, een P van Prijs etc. maar dat betekent nog niet dat men aan marketing doet. Veelal is er niet werkelijk 'beleid', maar wordt het adhoc bepaald. De 'nieuwe' marketingmix bestaat inmiddels uit 18 P's. Aan de hand van de analyse (stap 1) wordt de strategie op basis van deze 18 P's geformuleerd.

Strategie?
Daarmee is 'strategie' geen 'idee met een richting', maar een wetenschap geworden. Overigens is er geen andere 'strategie' dan een 'markt(ing) strategie'. Een bedrijfsstrategie bestaat enkel bij gratie van een markt (klanten). Of er een 'strategie' binnen een bedrijf is, is makkelijk te duiden. Deze staat op papier, met een planning en budget en er is een marketing team die zorgt voor de operationele uitvoering. Is die er niet? Dan is er geen marketing!

Interesse in een marketing advies? Neem contact op voor een kennismakingsgesprek

Maak afspraak

Strategy & Concept

Strategy & Concept

positionering - value proposition - marketingmix - business modeling - persuation methode - concepting methode - krachtenmodel van Porter - SWOT - Blue Ocean innovatiemodel - communicatie strategie - AICDAS model - corporate communication - corporate concept - conceptinnovatie - branding - Unique Buying Propostion (UBP) Effectuation

Bekijk portfolio

Corporate Identity

Corporate Identity

brainstorming - merknaam ontwikkelen - bedrijfsnaam ontwikkelen - tagline - pay-off - slogan - colour management - moodboard - logo ontwerp - huisstijl ontwerp - corporate design - corporate image - corporate behaviour - corporate manual - brand experience - brand visualization - brand guideline - tone of voice - copy writing

Bekijk portfolio

Design & DTP

Design & DTP

briefpapier - visitekaartjes - enveloppen - flyers - folders - brochures - powerpoint - kranten - magazines - posters - beletteringen - gevelreclame - autobelettering - vlaggen - banieren - borden - verpakkingen - stickers - pennen - relatiegeschenken - presentatie middelen- beursstand- showroom - artist impression

Bekijk portfolio

Webconcept

Webconcept

interactive design - responsive design - usability - accessiblity - compatibilty - webdevelopment - HTML5 - Cascading Style Sheets (CSS) Javascript - templating - SEF URL's - domeinnaam ontwikkelingsplan - keyword analyse - Content Management System (CMS) - zoekmachine vriendelijke (SEF) - open source - Joomla CMS - WordPress CMS - VirtueMart - Magento - ecommerce - webshop

Bekijk portfolio

Video production

Video production

brainstorm - script - voice-over - moodboard - animatie video - animeo - bedrijfsvideo / film - presentatievideo / film - productvideo / film- instructievideo / film - trainingsvideo / film - commercial / film - testimonialvideo / film - interviewvideo / film - documentairevideo / film - instructievideo / film - infographic video / film - explanimation - YouTube - Vimeo

Bekijk portfolio

Campaigning

Campaigning

zoekmachine marketing (SEM) - zoekmachine optimalisatie (SEO) - zoekmachine adverteren (SEA) - zoekmachine publiciteit (SEP) - social media - e-mail marketing - content marketing - video marketing - viral marketing - referral marketing - augmented reality (AR) - linkbuilding - linkbait - affiliate marketing - remarketing - prerolling - AdWords - Analytics - bannering - Public Relations (PR) - Publiciteit

Bekijk portfolio

LookBook

Bekijk onze portfolio

Lees meer